Zwemsite.nl

DE zwemsite van Nederland

Review : Speedo AquaBeat MP3 speler

Email dit bericht Print dit bericht

Op 21 september werd door de KNZB de nieuwe site mijnzwemcoach.nl gelanceerd. Tijdens de persconferentie werd Marleen Veldhuis officieel het eerst lidmaatschap uitgereikt, maar rond 8uur in de ochtend hadden wij ons al aangemeld. We deden dat omdat we geïnteresseerd waren in wat de site precies inhield, maar ook omdat er voor de 1e 100 aanmeldingen een Speedo AquaBeat mp3 speler klaar lag. Gelukkig waren we er op tijd bij en dus stond er 2 dagen later een postbode aan de deur met een pakketje. Tijd dus voor een review. Let op, het onderstaande is uiteraard een persoonlijke mening.

Specificaties
De Speedo AquaBeat heeft zijn eigen website waarop alle specificaties van het apparaat te vinden zijn :
– Waterdichte MP3 speler. Kan veilig gebruikt worden tot op een diepte van 3m.
– Compact ontwerp, beschikbaar in groen, roze en zwart
– Ergonomisch gevormde knoppen, gemakkelijk te gebruiken tijdens zwemmen, of iedere andere activiteit
– 1GB geheugen ondersteund MP3 & WMA bestanden. Ruimte beschikbaar voor 250 tot 500 nummers
– Inclusief 1 jaar garantie
– Blijft drijven, dus eenvoudig op te vissen
– Software bijgeleverd voor eenvoudig toevoegen en wijzigen van muziek
– Ondersteund USB 2.0
– Oplaadbaar door middel van een USB poort
– Besturingssystemen : Windows ME / 2000 / XP / Vista, Mac OS 9.X
– Afmetingen : 6,1 x 4,6 x 2,0 cm
– Gewicht : 35 gram
– Kan eenvoudig aan zwemkleding, brilletjes of andere attributen bevestigd worden

Geleverde onderdelen
De Speedo AquaBeat wordt geleverd met de volgende onderdelen
– Speedo AquaBeat MP3 speler
– Waterdichte koptelefoon
– USB naar mini-jack kabel
– Mini-jack verlengkabel
– Mini-cd met software
– Extra oordopjes
– Tasje
– Papieren handleiding* (ENG/FRA/DUI/SPA/ITA)
* Op de CD staan nog meer talen waar onder Nederlands

Korte handleiding
De Speedo AquaBeat MP3 speler werkt als een ‘mass storage device’. Dat betekent dat je in principe geen software nodig hebt om hem te gebruiken, als je hem aansluit op je computer wordt hij herkent als externe opslag en kan je de gewenste MP3/WMA bestanden er gewoon naartoe kopiëren.
Op het apparaat zitten slechts 4 knoppen. Twee daarvan zijn voor het volume en met de andere speel je de nummers af.
Het aanzetten van de speler gebeurt door op de ‘Play/FF’ knop te drukken. Uitschakelen doe je met de ‘Stop/REW’ knop, of door de koptelefoon eruit te trekken, op dat moment gaat de speler ook automatisch uit.

Het vullen van de MP3 speler
In de handleiding staat dat de MP3 speler eerst opgeladen moet worden voordat deze gebruikt kan worden. De eerste actie is dan ook om hem via de bijgeleverde USB kabel aan te sluiten op een computer. In ons geval betreft het een laptop met Vista er op, keurig volgens de specificaties van de AqauBeat.
Zodra de USB kabel aangesloten wordt detecteert Vista inderdaad de speler en een paar tellen later hebben wij in de verkenner keurig een externe schijf met de naam ‘SPEEDO MP3’. De capaciteit van het apparaat is zoals normaal bij dit soort apparaten ongeveer 1GB (961MB om precies te zijn), waarvan 4,00kB gebruikt wordt. Het opladen van de speler duurde bij ons een paar uur, op welk moment de rode led die ging branden bij het aansluiten uit gaat en een groene led gaat branden.

Software
‘Helaas’ zit er in de laptop een slot-in dvd speler en daar kan een mini-cd dus niet. Hierdoor waren we genoodzaakt om de software te installeren op een Windows 7 computer. Dat besturingssysteem wordt niet genoemd in de lijst met ondersteunde besturingssystemen, maar zover wij konden zien heeft de software totaal geen probleem met Windows 7. Natuurlijk komt Windows met een veiligheidsmelding, maar daarna gaat alles soepeltjes.
Op de CD staat ook een handleiding voor de AquaBeat Playerlist Editor (leuke typefout, er staat namelijk AquaBeaf Manual), wat eigenlijk niet meer is dan een soort Windows verkenner met een paar extra functies.
Natuurlijk kan de MP3 speler ook gewoon vanuit de verkenner gevuld worden, maar de Playerlist Editor biedt als extra mogelijkheid om de volgorde van de nummers op de AquaBeat te wijzigen. Handig als je bij het inzwemmen niet direct een keiharde beat wil hebben.
Om de volgorde te kiezen plaats je eerst alle MP3’s op de AquaBeat. Daarna zet je ze in de gewenste volgorde en met een knop bovenaan het scherm bevestig je de gekozen volgorde.

Gebruik op het land
In de handleiding staat een opmerking dat de AquaBeat niet alleen geschikt is voor gebruik tijdens het zwemmen, maar ook bij andere activiteiten. Op zich geldt dit natuurlijk voor alle MP3 spelers en daarbij speelt 1 onderdeel altijd een belangrijke rol : de koptelefoon. Om een MP3 speler echt te kunnen gebruiken tijdens een activiteit moet de koptelefoon goed zitten, maar vooral ook goed blijven zitten.
Te beginnen met de ‘pasvorm’ van de koptelefoon : dat is zeer persoonlijk. De koptelefoon die bij de AquaBeat is geleverd is een in-ear koptelefoon met beugels voor om je oren. Groot voordeel hiervan is dat de koptelefoon goed aan je oren blijft hangen en dus ook bij drukke activiteiten redelijk goed blijf zitten. Wel zal er even geëxperimenteerd moeten worden met de bijgeleverde oordopjes. De middelste maat zit standaard aan de koptelefoon, een kleinere en grotere maat wordt in een apart doosje meegeleverd. Bij ons viel de keuze uiteindelijk toch ‘gewoon’ op de middelste maat al zou de kleinste ook prima gewerkt hebben.
De oordopjes zelf kan je ten opzicht van de beugel draaien, waardoor ze goed in je oor gericht kunnen worden. Probleem is wel dat als je de MP3 speler in je zak hebt de kabel aan de koptelefoon ervoor zorgt dat de beugel wil draaien, waardoor de dopjes regelmatig niet meer helemaal lekker zitten. We verwachten echter dat bij gebruik in het water dit minder een probleem zal zijn, omdat we dan geen gebruik hoeven te maken van de verlengkabel en eventueel een badmuts over de koptelefoon kunnen zetten. De kwaliteit van het geluid uit de koptelefoon op het land is prima.

Gebruik in het water
Nu komen we dan eindelijk bij het onderdeel waar de AquaBeat het beste tot zijn recht zou moeten komen : in het water.
De AquaBeat heeft aan de achterkant een uitsparing waarmee hij aan het elastiek van een brilletje vast gemaakt kan worden. Wij maken voor de test gebruik van een Speedo Speedsocket zwembrilletje en het vastmaken daaraan was geen probleem. Helaas is de AquaBeat wel vrij fors en blijkt dat het gewicht van de speler er voor zorgt dat het elastiek van het brilletje iets strakker dan normaal gezet moet worden.
Om maar meteen goed te beginnen zijn we vervolgens zonder badmuts met een startduik te water gegaan, maar zoals verwacht was dat geen succes. Het elastiek van het brilletje werd direct naar de nek toe omlaag getrokken en de speler wist zelfs los te komen van het elastiek. De koptelefoon daarentegen bleef redelijk goed op zijn plaats.
Nadat alles weer op de juiste plek was gezet probeerden we een paar banen en keerpunten uit, nog steeds zonder badmuts. Bij het zwemmen en keren bij de borstcrawl blijkt al snel dat de AquaBeat eigenlijk de hulp van een badmuts nodig heeft om goed te werken. Zodra de snelheid iets omhoog gaat of er een keerpunt gedraaid wordt begint de koptelefoon te verschuiven en zitten de dopjes niet meer goed in het oor. Daardoor wordt het geluid uiteraard een heel stuk zachter tot onhoorbaar. Na 100m hebben we dan ook besloten om maar een badmuts op te zetten.

Met badmuts
Om de koptelefoon van de AquaBeat goed onder een badmuts te krijgen is een kunstje wat een paar keer nodig heeft voordat het makkelijk gaat. Het type koptelefoon zorgt ervoor dat de badmuts hem wel goed op z’n plek houdt, maar om de dopjes dan ook nog lekker in je oor te hebben vergt soms wat gefriemel. Maar naar een aantal banen en bijbehorende aanpassingen hadden we hem zo zitten dat het geluid prima te horen was.
Iedereen die wel eens geluid heeft gehoord onder water weet dat dit zeer duidelijk te verstaan is, maar zodra je met je hoofd boven water komt is het geluid verdwenen. Dit effect is er ook met de AquaBeat, maar wel in een stuk mindere mate. Zolang je met je hoofd onder water bent hoor je het geluid prima en zijn vooral de hogere tonen zeer goed hoorbaar. Met je hoofd boven water, of om precies te zijn als je oren niet met water gevuld zijn, zijn juist de lagere tonen (bas) een stuk duidelijker te horen. Dit verschil hoor je vooral bij de schoolslag en vlinderslag omdat je daarbij het langst met je oren boven water bent. Het water kan er in die tijd uit lopen en dus veranderd het geluid dat wat. Overigens is dat niet echt storend, maar je merkt het wel.

Bediening
Voor het comfort van de AquaBeat had de speler eigenlijk wel iets kleiner of in ieder geval platter gemogen, voor de bediening is het formaat wel erg aangenaam. Zonder enige moeite wisten we de 4 knoppen te bedienen, na enige tijd zelfs tijdens het zwemmen van borstcrawl. Alleen het volume is soms even uitproberen, mede door de verandering van geluid zoals hierboven beschreven. Maar ook dat hadden we vrij snel uitgevonden.

Invloed van de muziek
Het geluid zelf hebben we getest met 2 verschillende soorten muziek. Allereerst kwamen de tonen van Tiesto en Armin van Buuren uit de koptelefoon, later gevolgd door K’s Choice. Nu is de ervaring die wij opdeden natuurlijk een zeer persoonlijke, maar het was voor ons overduidelijk dat muziek in het algemeen en de soort muziek in het bijzonder zeker invloed had op de inspanning en concentratie. Zoals wel viel te verwachten zorgden de beats van Tiesto en Armin ervoor dat we werden gemotiveerd tot het zwemmen op een hogere snelheid. Helaas zorgden ze er ook voor dat de aandacht voor techniek een behoorlijk stuk minder werd. Uiteraard zal dit per persoon verschillen, maar het is iets waar wij in ieder geval rekening mee zouden moeten houden bij de muziek keuze.
Toen later de stuk rustigere nummers van K’s Choice op stonden was echt het omgekeerde te merken, een rustig nummer zorgt er zeker voor dat het tempo lager komt te liggen. Echter ook hierbij zijn wij van mening dat de muziek op de pure concentratie een negatieve invloed heeft. Het beste werkte de AquaBeat bij het zwemmen van een stevige benen set, waarbij de muziek er zeker voor zorgde dat we lekker door bleven gaan.

Conclusie
Na ongeveer een uur getraind te hebben was het genoeg en dus tijd voor een conclusie.
Daarvoor moeten wij een onderscheid maken tussen de recreatieve banen zwemmer en een echte wedstrijdzwemmer. Hoewel de AquaBeat beweert voor beide te zijn, denken wij dat de echte wedstrijdzwemmer er niet heel veel gebruik van zal maken. Misschien dat gebruik bij een lange duurset nog positief kan werken op de motivatie, maar de muziek stoorde bij ons in ieder geval onze concentratie. En mocht een trainer vanaf de kant normaal nog wel eens een poging wagen om een aanwijzing te roepen, dat kan hij bij gebruik van de AquaBeat door zijn pupillen wel vergeten.
Voor een recreatieve banen zwemmer, zeker als deze lekker in zijn eentje aan het sporten is, lijkt de AquaBeat ons wel een prima apparaat. We betrapten ons erop dat we in ons hoofd lekker meezongen en dat de tijd en de meters heerlijk snel voorbij gingen.

Tagged as: