Zwemsite.nl

DE zwemsite van Nederland

Is zwemmen eigenlijk wel gezond ?

Email dit bericht Print dit bericht

gelezenHet is altijd weer verbazingwekkend hoeveel onderzoeken er in de wereld gedaan worden. Zo ook een onderzoek naar de effecten van sporten op de eetgewoonten van de sporter. In Het Laatste Nieuws werd vandaag melding gemaakt van dit onderzoek :

Zwemmen verhoogt je hongergevoel en geeft je meer zin in ongezonde snacks. Dat blijkt uit Brits onderzoek. Het type sport dat je uitoefent, heeft dus invloed op hoe hongerig je je achteraf bent en waarin je zin hebt. Sommige sporten doen je zin krijgen in gezonde voeding als fruit, andere verhogen je trek in chocolade.

Hongergevoel
Professor Dr David Stensel voerde de studie uit. “Een lange zwempartij in een koud zwembad maakt je hongerig en geeft je zin in ongezonde dingen als koeken, terwijl joggen op een warme dag het omgekeerde effect heeft. Lopen in warme omstandigheden onderdrukt het hormoon dat het hongergevoel stimuleert, maar zwemmen in koud water heeft het omgekeerde effect. Minder intensieve sporten als wandelen hebben geen invloed op het hormoon. Dat betekent dat je evenveel honger hebt na een uur wandelen dan wanneer je een uur op een stoel zat.”

Bloedstroom
Dit komt volgens Stensel doordat je lichaam je temperatuur stabiel probeert te houden. “Als je sport, is het de prioriteit van je lichaam om zoveel mogelijk bloed naar de spieren te sturen. Daardoor gaat er minder bloed naar je verteringsstelsel. Daarbij komt dat als je temperatuur stijgt, je die warmte moet vrijlaten door bloed naar je huid te laten stromen. Als je koud hebt, gebeurt het omgekeerde. “

Psycoholigsch
Maar volgens de onderzoeker kan de oorzaak ook psychologisch zijn: “Het lichaam reageert zo op sport zodat je er beter in wordt. Hoe lichter je bent, hoe beter je kan lopen. Daarom zal je lichaam na het joggen trek hebben in waterig voedsel. Als je gewichten heft, krijg je meer zin in proteïnerijk voedsel, omdat je hier meer spiermassa door creëert. Door te zwemmen in koud water, krijgen je hersenen meer zin in voedsel dat een beschermend vetlaagje kweekt.”

Deze onderdrukking van het hongergevoel, blijft duren tot het hormoonniveau weer normaal is, dat hangt af van hoelang en intensief je sportte. (ep)

Natuurlijk niets mis met zo’n onderzoek, maar verderop op dezelfde site staat nog een onderzoek, dit keer van een Amerikaanse onderzoeker. Die stelt dat zwemmen de beste levenselixer is die er bestaat :

Zwemmen helpt om langer te leven en is nog beter dan wandelen of joggen. Uit een vergelijkend Amerikaans onderzoek blijft dat de sterftekans bij zwemmers 53 procent lager ligt dan bij degenen die nooit bewegen. Tegenover wandelaars ligt de kans op overlijden bij zwemmers 50 procent lager, tegenover joggers 49 procent. De resultaten werden gepubliceerd in het ‘International Journal of Aquatic Research and Education’.

Hart en longen
Eerder onderzoek maakte al duidelijk dat zwemmen de beste manier is om het hart en de longen in optimale conditie te houden. Zwemmen houdt ook de botten sterk en vermindert het risico op osteoporose. Chloor zou wel kinderastma doen toenemen. (lvl)

Opvallend hoe die laatste zin er nog even bij geplakt wordt, zonder dit verder te onderbouwen. Gelukkig biedt het internet genoeg mogelijkheden om even wat referentie materiaal op te zoeken. En daarbij ook een onderzoek van dezelfde professor Dr. David Stensel met als conclusie :

Onder elite zwemmers is het aantal deelnemers met astma duidelijk hoger dan in andere sporten. Maar de resultaten van het onderzoek waarin dit blijkt kan niet gebruikt worden als bewijs dat er een link bestaat tussen zwemmen als kind en astma als kind of volwassene. Verder lijkt zwemmen een duidelijk positief effect te hebben voor astma patienten doordat de zwaarte van de astma lijkt af te nemen en de ademhaling lijkt te verbeteren.

En zo houden alle ondezoekers elkaar lekker bezig. Doe er je voordeel mee….

Tagged as:

Leave a Response